تومان
تومان

چه لاستیکی برای ایران مناسب است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که عموما مصرف کنندگان لاستیک به هنگام خرید لاستیک مایل به دانستن آن می باشند اینست که تفاوت بین لاستیک چهارفصل و لاستیک تابستانه در چیست؟ در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که نام گذاری این لاستیک ها براساس فصول سال, صرفا براساس پارامترهای در نظر گرفته شده در زمان طراحی لاستیک می باشد تا تولیدکنندگان لاستیک بتوانند طبقه بندی مشخصی از لاستیک های طراحی شده خود داشته باشند.

اما قرار دادن نام چهارفصل و تابستانه بروی این لاستیکها باعث برداشت نادرست بسیاری از مصرف کنندگان لاستیک در زمان خرید لاستیک شده است (البته شاید فقط می توان گفت در ایران). از اینرو که خریداران لاستیک بر این باور می باشند که لاستیک تابستانه فقط برای تابستان مناسب می باشد و لاستیک چهار فصل برای تمامی فصول. در این مقاله سعی بر آنست تا به مقایسه لاستیک های چهار فصل و تابستانه از نظر عملکردی در شرایط گوناگون پرداخته شود تا خریداران با مقایسه این دو نوع لاستیک بتوانند انتخاب صحیح تری در زمان خرید لاستیک داشته باشند.

لاستیک های تابستانه

اساس ساخت لاستیک های تابستانه افزایش عملکرد و قابلیت چنگ زنی لاستیک در سرعتهای بالا می باشد. به همین دلیل در اکثر خودروهای اسپورت و خارجی عمدتا لاستیکهای تابستانه بعنوان لاستیک فابریک در نظر گرفته می شود. اینگونه از لاستیکها در مقایسه با لاستیک های چهارفصل عمق عاج کمتری را دارا می باشند که این امر باعث قابلیت چنگ زنی بالای این لاستیکها در مقایسه با لاستیک های چهارفصل می شود. لازم است بدانید که در زمینهای بارانی نیز لاستیکهای تابستانه عملکرد بهتری نسبت به لاستیک های چارفصل را دارند, به این دلیل که لاستیک های تابستانه به واسطه عمق عاج کمتری که دارند سطح بیشتری از لاستیک را در زمان رانندگی با زمین درگیر میکنند.

از جمله مزایای بهتری که لاستیکهای تابستانه در مقایسه با لاستیکهای چهارفصل ارائه می دهند می توان به قابلیت فرمانپذیری عالی و ترمزپذیری عالی اینگونه از لاستیکها اشاره نمود.

لاستیک چهار فصل

به طور کلی خصوصیات لاستیکهای چهارفصل را می توان بصورت تعادل عملکردی در زمینهای خشک, مرطوب و برفی ملایم توصیف نمود. اینگونه از لاستیک ها دارای عمق عاج متوسط بوده و طول عمر آج آن در مقایسه با لاستیک های تابستانه, که عمق عاج کمتری دارد, بیشتر می باشد. اینگونه از لاستیک ها در سایزهای متنوع و برای اکثر خودروها در دسترس می باشد.

در مقایسه با لاستیکهای تابستانه اینگونه از لاستیک ها, بواسطه عمق عاج لاستیکی که دارند, در زمینهای خشک قابلیت چنگ زنی کمتری دارند که این امر باعث کاهش قابلیت ترمزپذیری و فرمانپذیری ماشین در سرعتهای بالا می شود. البته این عمق عاج لاستیک در لاستیکهای چهارفصل بدین جهت در نظر گرفته شده است که بتواند در زمینهای برفی ملایم عملکرد مناسبی از خود نشان دهد و عمر عاج آن نیز بدین جهت از لاستیکهای تابستانه بیشتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X